Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o wymeldowanie, zawierający dane osoby podlegającej wymeldowaniu, ze szczegółowym wyjaśnieniem czasu i okoliczności opuszczenia mieszkania lub wskazania bezprawności dokonanego zameldowania, podać aktualny adres miejsca pobytu lub oświadczyć o braku informacji o miejscu pobytu osoby, której dotyczy podanie (znajduje się na dole strony).
2. Do wglądu oryginał dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu: wypis z księgi wieczystej, umowa cywilno-prawna, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu.
3. Dowód osobisty lub paszport (do wglądu).
4. Inne dokumenty potwierdzające fakty opisane we wniosku i mogące mieć wpływ na wyjaśnienie sprawy, ustalenie stron postępowania (np. sentencję wyroku rozwodowego, wyrok orzekający eksmisję itp.).
5. W przypadku złożenia wniosku przez pełnomocnika dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo wraz z dowodem wniesienia opłaty,
- dowód osobisty pełnomocnika lub paszport.
6. 10 PLN opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej.
Uwagi:
Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego, albo miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu jest obowiązana wymeldować się. Obowiązek wymeldowania powstaje, gdy osoba opuszcza miejsce pobytu trwale, dobrowolnie lub w wyniku orzeczenia sądu.
Organ gminy wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się. Wydanie decyzji o wymeldowaniu lub odmowie wymeldowania następuje po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, w ramach którego organ ewidencji ludności prowadzi postępowanie wyjaśniające (tzn. ustala czy osoba faktycznie trwale i dobrowolnie opuściła lokal, z którego ma nastąpić wymeldowanie, przesłuchuje strony oraz świadków, przeprowadza oględziny przedmiotowego lokalu). O terminie dokonywania przez organ czynności wyjaśniających Wnioskodawca jest informowany odrębnymi pismami. W przypadku braku możliwości ustalenia miejsca pobytu osoby, w stosunku do której prowadzone jest postępowanie o wymeldowanie, na drodze sądowej ustalany jest przedstawiciel dla osoby nieobecnej, celem reprezentowania tej osoby w postępowaniu.
Opłaty:
Miejsce złożenia i odbioru:
Urząd Gminy Darłowo
ul. H. Dąbrowskiego 4, 76-150 Darłowo
I piętro, pok. 39
Justyna Konopka – tel. /94/ 34 46 342
Godziny przyjęć interesantów:
pn. 730 – 1530
wt. - pt. 700 – 1500
Termin załatwienia sprawy:
· Nie później niż w ciągu miesiąca od dnia wszczęcia postępowania.
· Nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania - sprawy szczególnie skomplikowane, wymagające postępowania dowodowego.
· Powyżej dwóch miesięcy - w przypadku wystąpienia do Sądu o wyznaczenie przedstawiciele dla osoby nieobecnej do czynności prawnych.
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w określonym wyżej terminie organ obowiązany jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
Jeżeli miejsce pobytu osoby nieobecnej jest nieznane organ meldunkowy występuje do Sądu Rejonowego w Koszalinie o wyznaczenie przedstawiciela dla osoby nieobecnej. W tym przypadku organ wydaje decyzję o wymeldowaniu po uprawomocnieniu się postanowienia Sądu.
Wójt wydaje decyzję w sprawie wymeldowania (odmowy wymeldowania lub umorzenia postępowania ) za pośrednictwem poczty za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronom prawo złożenia odwołania do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie składa się za pośrednictwem Wójta Gminy Darłowo.
Podstawa prawna:
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Darłowo